„Kreowanie wizerunku” – to pojęcie coraz częściej pojawiające się w przestrzeni publicznej, odnoszące się zarówno do firm, produktów, marki jak i osób. Zdarza się, niestety, że jest to określenie pewnej fasady, czegoś na pokaz, niekoniecznie autentycznego. Dzieje się tak wówczas, gdy nie jest ono powiązane z czymś bardzo istotnym, czego nie da się „wykreować”. Mowa o reputacji, która odpowiedzialna jest za nawet 80 proc. wartości rynkowej firmy.
Zarządzaniu reputacją poświęcony jest najnowszy Raport PR, przygotowany przez Związek Firm Public Relations. Można w nim przeczytać m.in. artykuł autorstwa Tony’ego Langham’a, międzynarodowego eksperta w zarządzaniu reputacją, jednego z najbardziej wpływowych specjalistów ds. PR na świecie. „Reputacja to magiczny składnik, który między innymi nazywamy szacunkiem, zaufaniem, wartością marki i wizerunkiem. Wszyscy domyślnie rozumiemy, co to jest – ta pozornie nie dająca się określić wartość, która sprawia, że odniesienie sukcesu jest bardziej prawdopodobne”. – uważa autor, przytaczając dalej fragment artykułu publikowanego w Harvard Business Review, z którego wynika, że aż „70-80 proc. wartości rynkowej pochodzi z trudnych do oszacowania wartości niematerialnych, takich jak kapitał marki, kapitał intelektualny i wartość firmy (…)”. (Reputation and Its Risks, Robert G. Eccles, Scott C. Newquist, Roland Schatz, HBR 2007 r.).
Czy spotkaliście się z sytuacją, gdy dobra firma, kierująca się pozytywnymi wartościami, takimi, jak uczciwość, solidność, rzetelność przegrywa w starciu z nieuczciwą konkurencją? Albo nie jest doceniana przez potencjalnych klientów, nie potrafi się przebić z dużo lepszą ofertą czy też produktem? Ilu z Was było lub jest w podobnej sytuacji? Tomy Langham uważa, że dzieje się tak, ponieważ „niektórzy zarządzają reputacją lepiej niż inni”.
Niestety, wiele osób odpowiedzialnych za zarządzanie przedsiębiorstwem, często właścicieli firm, albo wcale nie ma świadomości znaczenia reputacji w biznesie albo ogranicza się ona w ich podejściu do firmowej ulotki i przypadkowych kampanii reklamowych.
Tymczasem zarządzenie reputacją to ciągły, nigdy nie kończący się proces. Jak widać, znacząco wpływa na materialną wartość przedsiębiorstwa – buduje pozytywne relacje, zaufanie, szacunek. Pozwala także ograniczyć straty w sytuacjach kryzysowych. Chwilowe zatory płatnicze, przestój w produkcji spowodowany różnymi trudnościami, wadliwie wykonany produkt lub usługa – z takimi problemami prędzej czy później spotka się większość firm. Od tego, jaką cieszą się reputacją zależy, jak sobie z nimi poradzą: czy dostaną „kredyt zaufania” od klientów i partnerów biznesowych czy też „wilczy bilet”, po którym odbudowanie pozycji rynkowej może być bardzo trudne i kosztowne.
Motto Adventure Media brzmi: „budujemy relacje godne zaufania”. Odnosi się ono do przyświecających nam wartości, ale także tego, co proponujemy naszym klientom w relacjach z ich partnerami i grupami docelowymi. Wspieramy firmy w zarządzaniu ich potencjałem poprzez odpowiednie komunikowanie się z otoczeniem.
Ponad 2 miliony osób na całym świecie uczestniczyło w warsztatach Mozaiki Klimatycznej – interaktywnych zajęciach, które w zrozumiały i angażujący sposób tłumaczą mechanizmy zmian klimatycznych. W Adventure Media prowadzimy te warsztaty. Z tekstu dowiesz się więcej o zajęciach oraz ich specyfice....
czytaj więcejW dzisiejszym świecie, w którym każdy z nas jest bombardowany setkami komunikatów każdego dnia, autentyczność stała się kluczowym elementem budowania trwałych relacji. W public relations (PR), gdzie podstawą sukcesu jest zaufanie, autentyczna komunikacja z klientami to&...
czytaj więcej