Reputacja przedsiębiorcy

13 czerwca 2019

TAGI FB w biznesie kryzysy w mediach społecznościowych media społecznościowe wizerunek pracodawcy

Reputację przedsiębiorstwa buduje się latami, wystarczy chwila, by ją stracić – to powiedzenie Warrena Buffeta jest aktualne szczególnie w odniesieniu do mediów społecznościowych, które są bardzo skutecznym narzędziem biznesowym. Mogą też stać się źródłem kryzysu i poważnych problemów.

Dzięki mediom społecznościowym (SM) przestajemy być anonimowi. Świadomi tego powinni być szczególnie przedsiębiorcy, bez względu na branżę i skalę działalności.

Biznes robi się z ludźmi, dlatego za pomocą prywatnego profilu przedsiębiorca może budować swoją markę osobistą i nawiązywać relacje z potencjalnymi klientami…albo je zepsuć, np. wrzucając zdjęcia z prywatnych imprez, zakrapianych alkoholem, czy też prezentując lub udostępniając kontrowersyjne treści. Kto powierzy swoje pieniądze, firmę, realizację inwestycji, zdrowie, opiekę nad dziećmi itp. osobom, których prywatny profil to jedna wielka impreza lub też w głoszonych przez siebie poglądach nawołują np. do przemocy lub innych negatywnych zachowań? Czy takie osoby będą w stanie profesjonalnie wywiązywać się ze swych obowiązków? Czy będą uczciwe wobec klientów? Czy klienci będą z nimi bezpieczni?

Źródłem kryzysu wizerunkowego, mogą być również zachowania pracowników. Także w czasie wolnym od pracy. W tym celu warto ustalić zasady obecności w mediach społecznościowych, szczególnie, gdy przekazują informacje związane z firmą.

Przyczyny kłopotów wynikają często z lekceważącego podejścia do mediów społecznościowych. Zdarza się, że nawet w całkiem dużych firmach, ich prowadzenie jest powierzane przypadkowym osobom, na zasadzie: pani Krysiu, proszę coś wrzucić. Zdarzają się więc mniej lub bardziej poważne gafy. Problem pojawia się, gdy dochodzi do złamania prawa, co zdarza się bardzo często. Po pierwsze – naruszanie praw autorskich poprzez nielegalne wykorzystywanie zdjęć, grafik, muzyki, filmów itp. Po drugie – przestępstwa karnoskarbowe. Na FB bardzo często firmy organizują konkursy, w których zwycięzca wyłaniany jest drogą losowania, które podlega ustawie o grach hazardowych. Złamanie przepisów może skutkować dotkliwą karą finansową zarówno dla organizatora konkursu, jak i dla zwycięzcy, nawet, jeżeli nagrodą jest zwykły firmowy długopis. Życzliwych wszak nie brakuje.

Jak przeciwdziałać takim kłopotom? Warto trzymać się kilku zasad: nie lekceważyć siły mediów społecznościowych, prowadzić działania w sposób przemyślany, szanować odczucia fanów (nie każdy negatywny komentarz jest kryzysem), dbać o kulturę dyskusji, przewidywać skutki swoich działań (które mogą być wykorzystane także przez konkurencję, nie zawsze uczciwą).

Budowanie wizerunku w mediach społecznościowych, warto powierzyć specjalistom. W Adventure Media poprowadzimy komunikację firmy w mediach społecznościowych, z uwzględnieniem celów biznesowych przedsiębiorstwa. Przeprowadzimy także szkolenia dla przedsiębiorców lub pracowników na temat tego, jak efektywnie budować wizerunek firmy w mediach społecznościowych, czego unikać i jak postępować w sytuacji, gdy już doszło problemów.

Dowiedz się więcej – skontaktuj się z nami.

Ostatnio dodane wpisy

16 maja 2025

Marka w świecie dezinformacji

W świecie informacyjnego szumu wygrywają ci, którym naprawdę ufa się na dłużej. Dziś nie wystarczy ładne hasło czy kampania – liczy się spójność, transparentność i fakty....

czytaj więcej
12 marca 2025

Instagram w promocji marki

Instagram to dziś coś więcej niż ładne zdjęcia. To potężne narzędzie budowania marki, relacji i sprzedaży. Sprawdź, jak wykorzystać jego pełen potencjał w strategii komunikacji Twojej firmy....

czytaj więcej