Zbuduj swoją markę jako ekspert: strategie na czas zmian rynkowych

10 maja 2023

TAGI Adventure Media Public Relations

W dzisiejszych czasach dynamicznych zmian rynkowych warto szczególnie zadbać o odpowiedni wizerunek eksperta w budowaniu kariery zawodowej. Wspaniale, gdy za sprawnym menadżerem stoi znana marka lub rozpoznawalna w branży firma. Gdy tego zabraknie – może pojawić się problem. Dlatego warto wiedzieć, jak budować swój wizerunek i reputację eksperta oraz jakie narzędzie PR mogą w tym być pomocne.

O tym, że pozytywny wizerunek, a przede wszystkim reputacja, jaką cieszy się firma ma przełożenie na relacje z klientami, partnerami i szeroko rozumiane efekty biznesowe, nikogo nie trzeba przekonywać. Podobnie rzecz ma się z członkami zarządu i kluczowymi dla przedsiębiorstwa menedżerami. Ochrona ich reputacji powinna być elementem strategicznych działań komunikacyjnych firmy. Ale co w sytuacji, gdy przestają oni pełnić swoją funkcję i rozstają się z organizacją?

Siła reputacji firmy

Zwykle swoją reputację budowali przez lata pracy w danej dziedzinie, zdobywając doświadczenie, wiedzę i pozycję eksperta. Była ona tym silniejsza im bardziej rozpoznawalna i ceniona w branży była firma, którą reprezentowali.

Wydawać by się mogła, że po tak długim czasie mają już wypracowaną renomę i nazwisko, ich ścieżka kariery była osiągnęła pewną stabilizację i mogą spokojnie odcinać kupony od lat pracy, często w jednej firmie. Tym bardziej, że jako prezesi czy dyrektorzy firm często zapraszani byli do udziału w konferencjach, debatach i dyskusjach branżowych, które dodatkowo wyrabiały im nazwisko.

Tymczasem dochodzi do zmian na stanowiskach. Przyczyny mogą być różne: zmiany właścicielskie, w przypadku firm państwowych lub z państwowym kapitałem – zmiany polityczne, kryzysy gospodarcze, problemy finansowe firmy, zmiany strategii biznesowej czy też konflikty z interesariuszami.

Niestety, bywa, że nowe oferty pracy na podobnym stanowisku czy tez poziomie płacowym nie pojawiają się. Kończą się zaproszenia na wydarzenia branżowe czy wywiady dla mediów. Okazuje się, że siła marki przedsiębiorstwa nie przełożyła się wystarczająco na markę osobistą eksperta.

Pracuj na własne nazwisko

W myśl przysłowia „łaska pańska na pstrym koniu jeździ” warto mieć na uwadze potencjał zmiany okoliczności i realiów, w jakich budujemy swoją ścieżkę zawodową. Warto korzystać z siły marki czy pozycji rynkowej firmy, czyli tzw. efektu aureoli i nie ma w tym nic złego, gdy dzieje się to na zasadzie wymiany wartości i obopólnych korzyści.

Budowanie wizerunku eksperta to proces długotrwały i wymagający. To świadome budowanie marki osobistej, które wcale nie jest pojęciem zarezerwowanym wyłącznie dla celebrytów, mówców motywacyjnych czy trenerów biznesu. Warto włożyć w to czas i wysiłek, ponieważ może okazać się nieocenioną inwestycją na przyszłość. Dzięki temu, bez względu na aktualnie pełnione funkcje, to nasze nazwisko może być silną marką.

Posiadanie wiedzy i doświadczenia w danej dziedzinie jest oczywiście podstawą, jednak warto przy tym wykorzystać dostępne narzędzia, także z zakresu PR, do wyeksponowania tych atrybutów.

Internet

W budowaniu wizerunku eksperta w danej dziedzinie warto wykorzystać siłę Internetu, jego ogólnodostępność i potencjał w tworzeniu społeczności. Praktycznymi narzędziami są tu media społecznościowe. Korzystajmy z nich śmiało, choć w sposób przemyślany. Budujmy dzięki nim nasz zawodowy wizerunek. Choć jest wiele różnych platform, które różnią się charakterem, sposobem komunikacji, warto, by nasze profile na nich były spójne, przede wszystkim w kwestiach przyświecających nam wartości.

W dzisiejszych czasach podstawowym narzędziem zdobywania wiedzy o ludziach i świecie jest Internet. Dlatego warto zadbać o swoją obecność w sieci w odpowiednim kontekście. To m.in. profesjonalnie prowadzone media społecznościowe oraz publikowanie treści eksperckich.

Media społecznościowe

Jednym z podstawowych kanałów komunikacji dla ekspertów i specjalistów jest LinkedIn. Warto uzupełnić profil o aktualne informacje zawodowe, także o adekwatne zdjęcie profilowe. Tu udostępniamy wartościowe, merytoryczne treści, dzielimy się swoją wiedzą, nawiązujemy dyskusję w innymi użytkownikami. Przyjęło się, że poruszamy się tu w sferze zawodowej lub też tematów publicznych, nie udostępniamy zdjęć z wakacji czy prywatnych rodzinnych imprez (choć wcale nie musi to być regułą).

Miejscem mniej formalnym jest Facebook , gdzie możemy pozwolić sobie na większą swobodę w publikowaniu treści i tematyki. Tak, to, że jako szef/szefowa firmy masz pasje, np. uprawiasz sport, jesteś fanką/fanem muzyki, literatury, fascynujesz się kulturą orientu czy też zbierasz znaczki, też można wykorzystać jako element budowania profesjonalnego wizerunku (ważne, jak to jest robione). Jest oczywiście dużo więcej rodzajów mediów społecznościowych, z których warto korzystać, np. Instagram, Twitter, Youtube.

Jednak najważniejsza jest wizerunkowa spójność. I wcale nie chodzi tu o wszędzie te same zdjęcia w garniturach czy żakietach, posługiwanie się branżowym słownictwem czy też zamieszczanie wpisów związanych wyłącznie z naszą zawodową sferą, gdyż każde z tych mediów rządzi się swoimi prawami i specyfiką. To kwestia konsekwencji reprezentowanych przez nas wspomnianych wcześniej wartości i postaw.

Bez względu na rodzaj mediów, czy jest to nasz profil prywatny czy zawodowy, musimy mieć świadomość odpowiedzialności za nasze wypowiedzi, udostępniane komentarze czy też innego rodzaju interakcje. Szczególnie w miejscach, gdzie można pozwolić sobie na większą swobodę. Obraźliwe komentarze, udostępnianie nieprzyzwoitych treści, pochwalanie zachowań łamiących prawo to raptem kilka przykładów aktywności, które mogą stać się nie tylko rysą na eksperckim wizerunku, co przekreślić go na dobre.

Treści eksperckie

Internet i media społecznościowe umożliwiają nam tworzenie własnych treści, a tym samym aktywne podejście do samodzielnego kształtowania wizerunku eksperta. Wspomniany wcześniej portal LinkedIn, oprócz standardowych wpisów, oferuje możliwości prowadzenia własnego bloga i publikowania specjalistycznych artykułów. Jest to rozwiązanie wygodne z kilku względów: korzystamy z gotowego i bezpłatnego narzędzia, bez martwienia się o kwestie techniczne (budowa strony, wykupienie domeny czy serwera) oraz tworzymy w określonej społeczności, przez co łatwiej nam będzie dotrzeć do naszej grupy docelowej.

Blog i strona internetowa to narzędzia, którymi także warto się posługiwać, szczególnie, gdy myślimy o długofalowym budowaniu naszej marki osobistej w kategoriach strategii biznesowej. Podobnie jak firmy, które mają swoje strony internetowe, gdzie można znaleźć informacje na temat produktów czy usług, jakie oferują, dane kontaktowe, informacje o działalności przedsiębiorstwa. W przypadku budowania marki eksperta nazwą firmy jest nasze nazwisko.

Wywiady i relacje z mediami

Relacje z mediami to jedno z narzędzi komunikacji firmy z otoczeniem dzięki współpracy z mediami. Artykuły, wywiady, komentarze na temat działalności organizacji to okazja do budowania pozycji eksperta pod własnym nazwiskiem. Warto korzystać z takich możliwości.

Przede wszystkim należy się do takich wywiadów przygotować. Forma współpracy z mediami może być różna – od rozmów „na żywo” po przesłanie redakcji informacji prasowych.

Ekspercka wiedza powinna być przekazana w sposób przystępny i zwięzły. Korzystaj z okazji do udzielania komentarzy do sytuacji lub wydarzeń, na których się znasz. Dbaj o dobre relacje z dziennikarzami – nie traktuj ich z góry ani też nie staraj się im przesadnie przypodobać. Pamiętaj, mów/pisz tylko to, co może zostać powiedziane/napisane, unikaj dwuznacznych sformułowań, które – wyrwane z kontekstu – mogą zostać źle odebrane.

Archiwizuj swoje wywiady, a przynajmniej te najlepsze, zamieszczaj je w swoich mediach społecznościowych czy też na stronie/blogu. To dodatkowo wzmocni Twój ekspercki wizerunek, zwróci uwagę innych specjalistów i podniesie wartość Twojej marki osobistej.

Buduj sieć kontaktów

Rozwijanie sieci kontaktów jest kluczowe w budowaniu kariery zawodowej i pozycji eksperckiej.

Bądź ciekawy innych, tego, co mają do powiedzenia, ich punktu widzenia. Dzięki temu zyskasz szerszą perspektywę na otaczający Cię świat, zrozumienie innych perspektyw, możliwość doskonalenia własnych umiejętności komunikacyjnych i poszerzenia grona znajomych.

Przy okazji miej na uwadze chińskie przysłowie: jak idziesz w górę, to się wszystkim kłaniaj, bo może będziesz wracać tą samą drogą.

Działaj etycznie

Postępowanie zgodnie z etyką jest bardzo ważne (choć wcale nie tak oczywiste). To kadra menadżerska jest odpowiedzialna za kulturę organizacyjną, zarówno w podejściu do pracowników, podwykonawców, klientów, inwestorów jak i lokalnej społeczności. Działania zgodne z zasadami społecznej odpowiedzialności osób zarządzających firmą to kwestia zaufania do nich samych jak i decyzji biznesowych, jakie podejmują. Postępowanie sprzeczne z tym, co głoszą prowadzi do utraty reputacji, zarówno do kierowanego przez nich przedsiębiorstwa jak i do nich samych.

Wizerunek eksperta i zaufanie do osoby, jaka się w ten sposób pozycjonuje to kwestie ze sobą ściśle powiązane. Chcąc być autorytetem w danej dziedzinie, trzeba budzić zaufanie także w innych sferach życia.

Podsumowując: istnieje wiele skutecznych sposobów budowania pozycji eksperta w danej branży. Warto zadbać o swoją obecność online, tworząc wartościowe treści i udzielając się na forach dyskusyjnych, w tym w social mediach, z pełną świadomością i odpowiedzialnością za swoje słowa i aktywność. Ważne jest także budowanie relacji z innymi ekspertami w branży oraz uczestnictwo w wydarzeniach związanych z danym obszarem zawodowym.

Należy przy tym dbać o przestrzeganie zasad etycznych w biznesie jak i w innych sferach życia, ponieważ kwestie wiarygodności i zaufania to kluczowe czynniki, na jakich opiera się reputacja eksperta, jako długofalowa strategia a nie chwilowa moda.

Jeśli chcesz dowiedzie się więcej o tym, w jaki sposób możesz budować swoją pozycję ekspercką, skontaktuj się z nami. Adventure Media ma wieloletnie doświadczenie w branży i pomoże Ci w kreowaniu pozytywnego wizerunku Twojej osoby jak i organizacji. Skontaktuj się z nami już dzisiaj!

Autor: Aleksandra Dik

SZUKAJ NA BLOGU
TAGI
#CSR #ESG #SDGs #AdventureMedia #csr #sdg #CSR #SDGs #ESG #biznes #działaniewkryzysie #AdventureMedia #firma #koronawirus #kryzys #przeciwdziałaniekryzysowi #przedsiębiorcy #szkolenia #wartość 2023 Adventure Media Adventure Media. dzień sprzątania biurka adventuremedia Agencja PR agencja public relations Aleksandra Dik baltic pice bieg birthday biuletyn biznes Biznes w Mieście blog bmp branża wnętrzarska Cele biznesowe chapel parket chapel parlket content COVID-19 csr czwartek Doceń polskie drewniane podłogi działania Dzień chłopaka Dzień kobiet Dzień szefa e - PR EKMŚP esg Eventy Ewa Kassala Facebook FB w biznesie Fotografia Fotografia w biznesie gazeta gazociąg grafika Higiena Home office ifnorafamet innowator instagram instalacja kapitał marki Katowice Klient komunikacja konferencja Kongres kryzysy w mediach społecznościowych Kuźnia Raciborska LinkedIn Magazyn Magdalena Matusik marketing MCK media media społecznościowe Meta Metawersum monitoring nauczanie zdalne Newsletter nowy tag obsługa imprezy odsiarczalnia olejowana podłoga organizacja Parkieciarz Piątek 13 podcast podłogi podsumowanie podsumowanie2019 Poligrafia półmaraton pomoc poradnik porady PR PR eksperta PR pracodawcy praca zdalna pracazdalna pracodawca Przemysł Public Relations publikacje publikacje w mediach Racibórz rady Rafamet Rafamet S.A. relacje relacje z mediami reputacja RIGwKatowicach rok sdg Seminarium Social Media Sport spotkania spotkanie strategia Stylistka sukces szkolenie targi tbt test tłusty czwartek tokai cobex polska Urodziny Warszawa webinar weranda wizerunek wizerunek atrakcyjnego pracodawcy wizerunek pracodawcy wnętrza wywiad zarządzanie przedsiębiorstwem zarządzanie reputacją

Ostatnio dodane wpisy

9 września 2024

Autentyczność w komunikacji i PR: Buduj trwałe relacje z klientami

W dzisiejszym świecie, w którym każdy z nas jest bombardowany setkami komunikatów każdego dnia, autentyczność stała się kluczowym elementem budowania trwałych relacji. W public relations (PR), gdzie podstawą sukcesu jest zaufanie, autentyczna komunikacja z klientami to&...

czytaj więcej
30 lipca 2024

SIŁA MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH: Aksam i Paluszki Beskidzkie

Media społecznościowe w dzisiejszych czasach to nie tylko narzędzie komunikacji, ale potężna platforma, która może kształtować opinię publiczną, mobilizować społeczności i wywierać realny wpływ na działania firm oraz ludzi. Historia firmy Aksam, producent...

czytaj więcej