Brak pracowników to problem, z jakim borykają się pracodawcy. Bywa, że hamuje on rozwój firmy, a nawet uniemożliwia realizację zdobytych zleceń. Jak budować wizerunek atrakcyjnego pracodawcy i wspierać proces rekrutacyjny za pomocą działań public relations – radzi Aleksandra Dik, Dyrektor Zarządzająca Adventure Media,.
W poprzednim artykule (Relacje godne zaufania) rozmawialiśmy o tym, czym jest public relations (PR) i na czym polegają takie działania. Do czego konkretnie mogą przydać się w procesie rekrutacyjnym?
Można wykorzystać je w budowaniu wizerunku atrakcyjnego pracodawcy. Staje się to coraz większym wyzwaniem. Sytuacja raczej nie ulegnie poprawie i nie chodzi tylko o dużą liczbę oferowanych miejsc pracy. Na rynek wkracza nowe pokolenie pracowników, tzw. millenialsi, którzy reprezentują zupełnie inne podejście do obowiązków zawodowych, przede wszystkim często zmieniają miejsce zatrudnienia, zdarza się, że z dnia na dzień. Już wkrótce, w 2025 r., będą stanowić 75 proc. siły roboczej. I co wtedy? Jak przygotować do tego przedsiębiorstwo? Jak przyciągnąć do firmy potrzebną kadrę? Jak efektywnie zarządzać takimi pracownikami? PR, przypomnę, to budowanie relacji międzyludzkich, więc jak najbardziej może, a nawet powinien być wykorzystany także w tym obszarze.
Na czym polegają takie działania?
Od razu zaznaczę: nie prowadzimy rekrutacji. Natomiast naszymi działaniami ją wspieramy. Sprawiamy, że jest ona skuteczniejsza. Ma przełożenie na wskaźnik napływu CV i zgłoszeń kandydatów. Wspieramy pracodawcę także po zakończeniu rekrutacji, w procesie integracji załogi. W dużym skrócie: najpierw musimy zanalizować obecną sytuację naszego klienta, czyli wziąć pod uwagę to, co do tej pory zostało zrobione, z jakim skutkiem, ustalić jego oczekiwania. Następnie proponujemy pewne rozwiązania, wskazujemy obszary i potencjał, którymi warto się zająć i zagospodarować. Wykorzystujemy do tego różne narzędzia PR, np. relacje z mediami, dzięki którym przybliżymy potencjalnym pracownikom firmę, kulturę organizacji, wartości, korzyści płynące z zatrudnienia w danym zakładzie. To także jest proces wymagający czasu.
Jakie narzędzia przydadzą się firmom w procesie budowania relacji z pracownikami?
Bardzo pomocne, szczególnie w dotarciu do młodych osób, są media społecznościowe, choć bywają niedoceniane przez starsze pokolenie przedsiębiorców. Wynika to z ich przyzwyczajeń i przekonań. Po pierwsze, media społecznościowe, w tym, Facebook są bardzo skutecznym narzędziem biznesowym. Po drugie, a nawet ważniejsze w kontekście poszukiwania pracowników jest to, że tam właśnie można ich znaleźć i do nich dotrzeć. Media społecznościowe są także dobrym narzędziem integrującym kadrę, budującym relacje między pracownikami, a tym samym więź z miejscem pracy. Oczywiście, działania PR nie ograniczają się tylko do mediów społecznościowych. Służą temu też inne, takie jak firmowe eventy czy przedsięwzięcia o charakterze społecznym, np. charytatywne, ekologiczne, sportowe. Możliwości jest bardzo wiele, trzeba je tylko odpowiednio dobrać a następnie konsekwentnie realizować. I w tym właśnie wspieramy naszych klientów. Zapraszamy do współpracy.
Artykuł ukazał się w magazynie „Biznes w Mieście” (maj 2019)
W dzisiejszym świecie, w którym każdy z nas jest bombardowany setkami komunikatów każdego dnia, autentyczność stała się kluczowym elementem budowania trwałych relacji. W public relations (PR), gdzie podstawą sukcesu jest zaufanie, autentyczna komunikacja z klientami to&...
czytaj więcejMedia społecznościowe w dzisiejszych czasach to nie tylko narzędzie komunikacji, ale potężna platforma, która może kształtować opinię publiczną, mobilizować społeczności i wywierać realny wpływ na działania firm oraz ludzi. Historia firmy Aksam, producent...
czytaj więcej