Wydawać by się mogło, że biznes to chłodna kalkulacja kosztów, zysków, strat. Nie bez znaczenia są tu także relacje z otoczeniem, cała sfera emocji, odczuć i przekonań, kształtujących opinię publiczną, które pozwalają na realizację celów biznesowych (choć nie tylko). Tym właśnie – budowaniem relacji, przynoszących wymierne korzyści biznesowe – zajmuje się Adventure Media.
Czym jest public relations i jaki ma wpływ na prowadzenie biznesu?
Aleksandra Dik, dyrektor zarządzająca Adventure Media: Public relations (PR) to działania długofalowe, przemyślane i planowane, które pozwalają na realizację długoterminowych celów ale też reakcję na bieżące zmiany otoczenia. To narzędzie wspierające budowanie materialnej wartości firmy, poprzez zarządzanie procesami komunikacyjnymi przedsiębiorstwa. To, jak firma, jej przedstawiciele, produkty są odbierane przez grupy docelowe ma konkretne przełożenie na finansowe zyski. Sukces w biznesie zależy od tego, czy wzbudzamy zaufanie, jaką cieszymy się reputacją, jakie budzimy emocje. Odnosi się to zarówno do modelu B2C jak i B2B.
Często działania PR sprowadzane są do pojęć typu reklama, promocja. Czym się od nich różnią?
Działań PR nie zastąpi jednorazowa kampania promocyjna, o ile nie jest ona elementem szerszej strategii firmy. Strona internetowa, ulotka, baner, reklama, obecność w mediach społecznościowych, sponsoring – wszystko to są narzędzia służące do realizacji celów i z myślą o nich powinny być tworzone.
Jak PR może wspierać handlowców i sprawiać, by byli bardziej efektywni?
Budowa zaufania i wiarygodności to działania długofalowe. Powinny dotyczyć całej organizacji, na wszystkich poziomach. Umiejętność skutecznego zarządzania komunikacją, czyli opisu celów biznesowych językiem korzyści odpowiednim dla poszczególnych grup docelowych (od pracownika po klienta), obniża koszty pracy, a tym samym poprawia rentowność firmy. To oczywiście idealny obraz, stanowiący element zarządzania strategicznego całego przedsiębiorstwa. Osobiście jestem zwolenniczką właśnie takiego podejścia do PR.
Z jakich usług Państwa klienci korzystają najczęściej?
Najczęściej klienci decydują się na wsparcie działań z zakresu relacji z mediami. Są dosyć skutecznym sposobem budowania rozpoznawalności, pozycji eksperta, zaufania do działań ze strony czytelników/odbiorców oraz dziennikarzy. Do tego dochodzą działania w mediach społecznościowych, gdzie także budujemy relacje z ich użytkownikami. Korzystamy przy tym z profesjonalnych narzędzi monitorowania mediów, dzięki czemu dostarczamy naszym klientom konkretnych danych i informacji zwrotnych, które pomagają w dalszej optymalizacji działań.
Relacje z mediami to nie wszystko?
To również relacje inwestorskie, czyli z rynkiem kapitałowym. Takie działania realizowane są dla spółek giełdowych, gdzie każda informacja, sposób i forma przekazu mają znaczenie, np. na wysokość kursu akcji. PR kryzysowy – niedoceniany, ale bardzo ważny. Jego istotą tak naprawdę nie jest pomoc w wyjściu z kryzysu, ale przeciwdziałanie potencjalnym kryzysom. Obecnie bardzo ważny jest Employer Branding, czyli budowanie wizerunku pracodawcy. Działania w mediach społecznościowych stanowią skuteczne narzędzie, wspierające wszystkie te procesy. Naszym dodatkowym atutem, jako zewnętrznej agencji jest dystans, z jakiego możemy zobaczyć więcej, niż osoby z wewnątrz firmy, a przez to oferować skuteczniejsze rozwiązania.
Artykuł ukazał się w magazynie “Biznes z Mieście” (kwiecień 2019).
Ponad 2 miliony osób na całym świecie uczestniczyło w warsztatach Mozaiki Klimatycznej – interaktywnych zajęciach, które w zrozumiały i angażujący sposób tłumaczą mechanizmy zmian klimatycznych. W Adventure Media prowadzimy te warsztaty. Z tekstu dowiesz się więcej o zajęciach oraz ich specyfice....
czytaj więcejW dzisiejszym świecie, w którym każdy z nas jest bombardowany setkami komunikatów każdego dnia, autentyczność stała się kluczowym elementem budowania trwałych relacji. W public relations (PR), gdzie podstawą sukcesu jest zaufanie, autentyczna komunikacja z klientami to&...
czytaj więcej