Tym właśnie – budowaniem relacji, przynoszących wymierne korzyści biznesowe – zajmuje się Adventure Media.
Czym jest public relations i jaki ma wpływ na prowadzenie biznesu?
Aleksandra Dik, dyrektor zarządzająca Adventure Media: Public relations (PR) to działania długofalowe, przemyślane i planowane, które pozwalają na realizację długoterminowych celów ale też reakcję na bieżące zmiany otoczenia. To narzędzie wspierające budowanie materialnej wartości firmy, poprzez zarządzanie procesami komunikacyjnymi przedsiębiorstwa. To, jak firma, jej przedstawiciele, produkty są odbierane przez grupy docelowe ma konkretne przełożenie na finansowe zyski. Sukces w biznesie zależy od tego, czy wzbudzamy zaufanie, jaką cieszymy się reputacją, jakie budzimy emocje. Odnosi się to zarówno do modelu B2C jak i B2B.
Często działania PR sprowadzane są do pojęć typu reklama, promocja. Czym się od nich różnią?
Działań PR nie zastąpi jednorazowa kampania promocyjna, o ile nie jest ona elementem szerszej strategii firmy. Strona internetowa, ulotka, baner, reklama, obecność w mediach społecznościowych, sponsoring – wszystko to są narzędzia służące do realizacji celów i z myślą o nich powinny być tworzone.
Jak PR może wspierać handlowców i sprawiać, by byli bardziej efektywni?
Budowa zaufania i wiarygodności to działania długofalowe. Powinny dotyczyć całej organizacji, na wszystkich poziomach. Umiejętność skutecznego zarządzania komunikacją, czyli opisu celów biznesowych językiem korzyści odpowiednim dla poszczególnych grup docelowych (od pracownika po klienta), obniża koszty pracy, a tym samym poprawia rentowność firmy. To oczywiście idealny obraz, stanowiący element zarządzania strategicznego całego przedsiębiorstwa. Osobiście jestem zwolenniczką właśnie takiego podejścia do PR.
Z jakich usług Państwa klienci korzystają najczęściej?
Najczęściej klienci decydują się na wsparcie działań z zakresu relacji z mediami. Są dosyć skutecznym sposobem budowania rozpoznawalności, pozycji eksperta, zaufania do działań ze strony czytelników/odbiorców oraz dziennikarzy. Do tego dochodzą działania w mediach społecznościowych, gdzie także budujemy relacje z ich użytkownikami. Korzystamy przy tym z profesjonalnych narzędzi monitorowania mediów, dzięki czemu dostarczamy naszym klientom konkretnych danych i informacji zwrotnych, które pomagają w dalszej optymalizacji działań.
Relacje z mediami to nie wszystko?
To również relacje inwestorskie, czyli z rynkiem kapitałowym. Takie działania realizowane są dla spółek giełdowych, gdzie każda informacja, sposób i forma przekazu mają znaczenie, np. na wysokość kursu akcji. PR kryzysowy – niedoceniany, ale bardzo ważny. Jego istotą tak naprawdę nie jest pomoc w wyjściu z kryzysu, ale przeciwdziałanie potencjalnym kryzysom. Obecnie bardzo ważny jest Employer Branding, czyli budowanie wizerunku pracodawcy. Działania w mediach społecznościowych stanowią skuteczne narzędzie, wspierające wszystkie te procesy. Naszym dodatkowym atutem, jako zewnętrznej agencji jest dystans, z jakiego możemy zobaczyć więcej, niż osoby z wewnątrz firmy, a przez to oferować skuteczniejsze rozwiązania.
Artykuł ukazał się w magazynie „Biznes z Mieście” (kwiecień 2019).
Spójna komunikacja to nie dodatek, ale jeden z filarów strategii biznesowej. Firmy, które świadomie zarządzają komunikacją, wewnętrzną i zewnętrzną , osiągają lepsze wyniki, budują lojalność pracowników i zyskują przewagę konkurencyjną. Sprawdź, dlaczego komunikacja może opłacić się Twojej firmie....
czytaj więcejKara finansowa w wysokości nawet do 10 proc. obrotów za każdą zakwestionowaną praktykę grozi 4 firmom, którym Prezes UOKIK postawił zarzuty stosowania greenwashingu, czyli pseudoekologicznego marketingu wprowadzającego konsumentów w błąd. To poważne ostrzeżenie dla firm – zarządów, managerów, ...
czytaj więcej